7 dec. 2010

Sfânta Muceniţă Filofteia

Sfânta Muceniţă Filofteia este una din sfintele muceniţe cele mai cinstite de pe teritoriul României. Ea a trăit la începutul secolului al XIII-lea pe teritoriul Bulgariei de azi. Moaştele sale se găsesc în biserica mănăstirii din Curtea de Argeş, iar prăznuirea ei se face la 7 decembrie. Numele său mai poate fi întâlnit şi cu grafia Filofteea sau (mai rar) Filoteea / Filoteia. Numele ei înseamnă iubitoare de Dumnezeu.


Tropar, (glasul al 8-lea):

Întru răbdarea ta ţi-ai agonisit plata ta, Fericită Filofteia, întru ispite neîncetat răbdând, întru bătăi suferind, întru necazuri binevoind pe săraci miluindu-i şi pe flămânzi săturându-i; roagă-te lui Hristos Dumnezeu, bună fecioară, să se mântuiască sufletele noastre.

Condac (glasul al 6-lea):

Filoftee preafericită, din pruncie te-ai adus, prin faptă bună, jertfă fără prihană lui Dumnezeu, Celui ce, mai înainte de a te maşte, te ştia pe tine, ceea ce te-ai făcut podoabă fecioarelor şi locuitoare a cămării celei de nuntă, vrednică de laudă. Pentru aceea, strigăm ţie: Bucură-te, fecioară, pururea pomenită!

Cultul Sfintei Filofteia în Ţara Românească

Sfânta muceniţă Filofteia, devenind ocrotitoarea Ţării Româneşti, moaştele ei au fost cinstite în întreaga ţară, mulţi credincioşi venind in pelerinaj la Curtea de Argeş. În situaţii de calamitate, mai ales pe timp de secetă, s-au făcut procesiuni în ţară cu moaştele muceniţei. Biserici, precum Dobroteasa şi Sfântul Gheorghe din Bucureşti, Sfânta Filofteia şi Sfânta Vineri din Ploieşti, Adormirea Maicii Domnului din Mizil, au zugrăvite icoana sau scene din viaţa ei pământească. Icoane cu chipul ei împodobesc multe case ale credincioşilor. Mulţi părinţi dau numele Filofteia fiicelor lor, iar multe femei işi iau acest nume la intrarea în călugărie. Viaţa Sfintei Filofteia a fost trecută în Mineiul pe decembrie şi în Vieţile Sfinţilor pe acestă lună.

Generalizarea cultului în întreaga ţară

La 28 februarie 1950, Sfântul Sinod hotărăşte generalizarea cultului Sfintei Filofteia pe întreg cuprinsul ţării. Cu acest prilej, în prezenţa patriarhului Justinian Marina, are loc, în anul 1955 o Slujbă specială. Cadrul festiv a fost impresionant, la slujba fiind prezenţi numeroşi ierarhi români şi străini, precum şi un număr impresionant de credincioşi.


Surse:


Canonul Sfintei Filofteia: http://canoanedesfinti.wordpress.com/2008/11/23/canonul-sfintei-mucenite-filoteea-7-decembrie/


16 comentarii:

Gina Radna spunea...

Sintem inchinati la Cel Rau[sa stie toti tot juram iconite din argint] sf Filofteia eu parinti luam croitoria si farmacia gratuit eu parinti de la Catedrala sf Filofteia Curtea de Arges sint sarbatorile noastre de sfinti mucenitari Mar/Mag/Const[1900-vesnic[ROSC PESHAR].

Gina Radna spunea...

sintem sefi argeseni au psihologia noastra[iscalit ai lor] eu si parinti frenologica 1900-vesnic la OM KIPPUR vesnic.

Gina Radna spunea...

Sintem iconite de argint la oameni,,ghermanitul viilor vitelor fructifere,,corect arian cum am cerut medie aritmetica 1900-vesnic eu si parinti[ortodoxii vesnic si etern].

Gina Radna spunea...

au oamenii logica si filozofia noastra corecta de nota 10 sintem invatatori greco-catolici de 13 arian sovietic cum am cerut,sa stie ce zicem ce ascundem de bine eu parinti psihologice secrete 1900-vesnic oamenii vesnic.

Gina Radna spunea...

are mama si tata impartelile mele cu semn pentru ce obiectul semnul gorjean si eu pe ale lor 1900-vesnic suta la suta vessnic[tata stie matricola mea si organoleptica unde este in capul strazii] 1900-vesnic,si matricola mea informatica aici cap,unde este 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

sint,,fecioara nebuna ,mama maica canonica stareta cu cruce,tata frate bisericesc canonic cu cruce stavrofori toti, sinaiti,,de acum azi 2023 etern si vesnic.

Gina Radna spunea...

au oamenii autorizatia mea corecta iscalit ai lor in palme 1900-etern si vesnic.

Gina Radna spunea...

este fisierul meu la diriga Din. la liceu corect UTC sa fie toti marturi vis depozitii iscaliti corect in palme,sint marturi cu ei filmati toata viata la ziar la Daesc .1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

sintem insemnati maini chipuri cu pecetea ortodoxa si ierodiacon eu parinti credem in colportajul ortodox cu invatatura sa luam tot gratuit vesnic,avem pomenire cu vin lumanari platite capete si cate 2 mese pachete stampile sfintite caramida si panze manastirea Saracin,eu parinti 1900-etern si vesnic,in biserica Deal de Piatra eu parinti 1900-vesnic ierodiacon cu lumanari toti trepied sfesnic capete si limba noastra de moarte eu parinti ierodiacon vesnic si etern.

Gina Radna spunea...

am dat din lotul cimitir contra pensie Staretie IPS I.S eu parinti si inventiile la legionari pentru pensii in plus banca aici sat eu parinti 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

sintem cu titlu cont ascuns proprietate asigurata juridic cu clauza eu parinti 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

sint rorile noastre traditionale de mesteri populari cu organolepsis identic eu parinti la sf Filofteia 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

avem Venituri bisericesti in plus eu parinti 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

sintem tigani cu legea triganrasca cu legea Talionului eu parinti 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

sint cartile noastre depozit colportaj ortodox eu parinti 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

este tigla mea corecta sa spuna mamare adevarul la Romsilva 1900-vesnic.